البـحـث فـى ا لـويـب وا لـمـد ونـه

السبت، يونيو 09، 2012

هل الادعية والايات لرش البيت للتحصين من الجن صحيحة




الــســلام عــــليــكم ورحــــمة الــلــه وبــركــاتــه

قولا واحدا فى الروحانيات  ان قراءة القرأن 
فى طبق او كوب ورشه فى اركان المنزل مفيدة جدا لطرد 
الارواح الخبيثه وتنظيف المنزل منها
هــذا لا جــدال فــيه بعــون الــله تعــالى

اما اقوال العلماء اذكر ما يلى

من كلام ابن القيم في الوابل الصيب
وقال ابو النضر هاشم بن القاسم : كنت ارى في داري .... فقيل : ياابا النضر تحول عن جوارنا . قال : فاشتد عليَّ ، فكتبت الى الكوفة الى ابن ادريس والمحاربي وابي اسامة ، فكتب اليَّ المحاربي : ان بئرا بالمدينة كان يقطع رشاؤها ، فنزل بهم ركب ، فشكوا ذلك اليهم ، فدعوا بدلو من ماء ثم تكلموا بهذا الكلام فصبوه في البئر فخرجت نار من البئر فطفئت على راس البئر . قال ابو النضر : فأخذت تورا من ماء ، ثم تكلمت فيه بهذا الكلام ، ثم تتبعت به زوايا الدار فرششته ، فصاحوا بي : احرقتنا نحن نتحول عنك .

وهو : بسم الله ، أمسينا بالله الذي ليس منه شئ ممتنع ، وبعزة الله التي لا ترام ولا تضام ، وبسلطان الله المنيع نحتجب ، وبأسمائه الحسنى كلها عائذ من الابالسة ، ومن شر شياطين الانس والجن ، ومن شر معلن او مسر ، ومن شر مايخرج بالليل ويكمن بالنهار ، ويكمن بالليل ويخرج بالنهار ، ومن شر ماخلق وذرأ وبرأ ، ومن شر إبليس وجنوده ، ومن شر كل دابة انت آخذ بناصيتها ان ربي على صراط مستقيم .

أعوذ بالله بما استعاذ به موسى وعيسى وابراهيم الذي وفى ، من شر ماخلق وذرأ وبرأ ، ومن شر إبليس وجنوده ، ومن شر ما يبغي .

أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم : " وَالصَّافَّاتِ صَفًّا . فَالزَّاجِرَاتِ زَجْرًا . فَالتَّالِيَاتِ ذِكْرًا . إِنَّ إِلَهَكُمْ لَوَاحِدٌ . رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَرَبُّ الْمَشَارِقِ . إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ . وَحِفْظًا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ مَارِدٍ . لَا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَيُقْذَفُونَ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ . دُحُورًا وَلَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ . إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ " . (الصافات : 1-10)

فتوى الشيخ عبدالله بن عبدالرحمن الجبرين - رحمه الله
سئل فضيلته عن حكم استخدام رش الماء والملح في زوايا المنازل المسكونة بالجن والشياطين واعتبار ذلك من الأسباب الحسية للاحتراز من أذاهم بأذن الله تعالى ، حيث يكثر تواجدهم في الزوايا وهم يكرهون الملح ولا يستسيغونه ؟
فأجاب - حفظه الله
لا بأس بطرح الملح في الماء حتى يذوب ثم يرش به زوايا المنزل من الداخل والخارج فقد جرب ذلك فوجد مفيدا في حراسة المنازل وطرد المتمردين من الجن والسلامة من أذاهم ، فإنهم قد يتسلطون على بعض القراء والمعالجين فيجوز استعمال ما ينفع في التحرز من شرهم وأذاهم ، وكذا يشرع قراءة بعض الأذكار والأوراد والتعوذات في ماء ثم يرش به المنزل الذي يتواجد فيه الجن والشياطين فإنه يبعدهم بإذن الله تعالى والله الشافي

اتمنى دعوة صالحة

هناك 6 تعليقات:

  1. اراح الله قلبك كما ارحت قلبى استاذ هشام
    جزاك الله كل الخير

    ردحذف
  2. جزاك الله الف الف الف الف الف خير

    ردحذف
    الردود
    1. اهلا بك بمدونتى المتواضعه
      واتمنى الافادة للجميع والدعوة الصالحة بظهر الغيب

      حذف
  3. جزاك الله كل خير وفتح لك ابواب رحمته
    واللهم احسن خاتمته واجعله مع النبيين الصديقين
    وارحمه برحمتك يا ارحم الراحمين

    ردحذف
    الردود
    1. اللهم امين يارب العالمين
      بارك الله فيك وفى دعوتك الصالحة التى فى اشد الحاجه لها اختى الفاضلة

      حذف
  4. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عندي مشاكل علي طول في البيت بسبب بابا علي طول علي طول شغال يتخانق معايا او مع ماما او مع اخي وعلي طول المشاكل في البيت بسببو انا بجد اتخنقت بس انا عايزه اعرف اذا كان هو معاه حاجه او ملموس او مخاوي وهو بيقول انو شاف عزراير الموت وهو ونايم وبيقول ان بيشوف ناس بيتكلم عليه كلام وحش وهو ونايم ولما بيكون مدايق من حد بيقول ان ربنا بيقولو ان ربنا هيحسبه وبيقول استني اللي هيحصلك بسبب انك زعلتني وبيقول انو بيشوف في الرايه ان ربنا بيقولو اللي يعديك يموت واللي تكره يضيع وهو لما بنكون نحناا عايزين نعرف حاجه وبيكون صاحي وقاعد وكل حاجه بيقول استنو اسالكم فوق وبيكون مفيش دقيقه حالا يروح يقول كذا كذا يعني بيقول علي الجواب بسرعه وفي حجات من اللي بيقولها بتحصل فعلا ونحناااا بنقولو مين بيكلمك فهو بيقول ان وحي من عند ربنا بينزل الكلام في راس بابا وبيقول في شهر كذا اني هبقااااغني بس مفيش حاجه بتحصل من الكلام دا وكل ماله حالتو بسوء والشغل واقف ويما يكون زعلان من حد بيشوف في الحلم حجات وحشه كتير زي مثل ان في حد بيتكلم عليه او بيتريك عليه او بيشتم عليه وبيشوف في الحلم ان ربنا بيقولو اللي يحبك احبو واللي يعديك يموت واللي بيشوفو في الحلم ان الناس بتتكلم عليه وبتشتم عليه وبعد ميصحه من النوم يروح للناس يتخانق معاهم ويقول للناس ان انا شفتكم بتتكلمو عليا وبتشتم عليا وعامل مشاكل والناس بقيت بتخاف منو لدرجة ان محدش بقااا بيجبلو شغل ولدرجة ان الناس بيقولو عليه انو معاشر والناس كلها بقيت تخاف منو واي حاجه هيفه وهو قاعد وسطينه ويروح يقول استنو اسالكم ربنا وهو ماشي مع شي كفيف بيعالج الناس يعني بيطلع منهم العمل هل الشيخ الكفيف بعت لي بابا حاجه وماما لما بتكون نايمه بشوف واحد شبه بابا جنبها وهي نايمه مش وهي صاحيه ومره شافت بابا اتنين يعني بابا وواحد تاني معاه شبه بابا بس امي بتقول انو شكله وحش عن بابا شويه ولما ماما بتكون مش عايزه تكلمو بتحلم بواحد شبه بابا يقولها روحي كلميه او روحي صحيه مرات يخوفها بحجات ومرات بكلام فهو بيصلي وبيقراء قران في المصحف ومش بيسيب فرض بس مش بيصلي الصلاة في معادها وسعات تلقيه يضحك ويغني من طريق ونص مع ان مش بيكون في حاجه بضحك وسعات لما نكون نحنااا بنضحك في البيت يعككن عليا ويخلينا نبكو لما بيتلقانه بنضحك وحاطط اخي الكبير في دماغه علي طول بيتخانق معاه ارجو الرد علي الحاله وفي ناس كتير بتقول ان بابا معاشر بس انا بجد تعبت واتخنقت من المشاكل كل شويه في البيت ارجو الرد بسرعه وكمان عايزه اعرف اذا كان هو معاه حاجه ولا ملموس ولا ايه بظبط انا عايزه حل للمشكله دي وانا مش هنام وهستنا الرد وجزاااااااكم الله كل خير

    ردحذف


يـشـرفـنـى ان اتـلـقـى رسـائـلـكم و تـعـلـيقـاتـكم والـرد عـلـيـها
مدونتى الروحانية
http://heshammamdouh.blogspot.com/
مدونتى للبرامج والشروحات
http://heshammamdouh73.blogspot.com/
صفحتى فى الفيس بوك
https://www.facebook.com/heshammamdouh73
صفحتى على تويتر
https://twitter.com/hesham_mamdouh
قناتى على اليوتيوب
http://www.youtube.com/user/abohasham
صفحتى على جوجل +
https://plus.google.com/110794139387732759430/plusones
ايميلى
heshammamdouh66@yahoo.com
موبايل
01068686732 ــ 002